måndag 14 mars 2011

Orkidé Experiment

Visst är de vackra när man köper dem, men
hur länge får man njuta?
Så här blir de hos SweetHomeVisby.

Men efter min lösning med att placera
orkiden i vatten, så blommar den om och om igen.
På den här bilden så ser man en ny "bebis orkidé" komma.


De här söta "bebis orkideérna" kommer från "mamman" som ni finner på
bilden ovan. Den högra står i vatten, för den har ganska många
luftrötter. Den andra som står till vänster har mossa från Australien.
Den special mossan kan man hitta på en välsorterad blomsteraffär.


För mig har det varit ett evigt projekt med orideér i många år. Vissa har varit hur fina som helst och visa har bara blommorna trillat av direkt. Jag har kokat vatten med tanke på att jag bor på en ö med massor av kalk. Orkidérna har fått massor med näring. Men till slut efter ett evigt arbete med kontrollerad mängd näring och allt vad jag höll på med så har jag kommit fram till ett sätt. Det enklaste tänkbara, och det fungerar. Jag tar upp orkideén från krukan. Tar bort all bark från rötterna. Tänk på att rötterna kan vara lite känsliga. Sedan tar man fram en vas som man tycker är snygg, självklart ska orkidén passa för vasen. Häll upp vatten och placera orkidén, så att rötterna nuddar vatten, man ska inte dränka luftrötterna.
Till min stora förvåning, så behöver man fylla på vatten ganska ofta. Jag använder numera kranvatten. Från och med nu så sköter sig orkidén sig själv. Inga mer funderingar på, har den fått vatten, behöver den vatten.

Hoppas ni också får orkidé lycka!

Kram på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar